Thursday 19 February 2009

Jam, tolong aku.

Kakiku terus-terusan melangkah. Setapak demi setapak. Punggung akur melenggok sealiran derapan kaki yang dipaksakan. Aku tidak hairan dengan mata yang mengamati setiap pelusuk tubuhku. Aku tahu, ada mata lain yang akan memperlakukan mereka sebegitu.
Jam besar di tengah tempat ku berteduh berdenting lagi. Aku pingin bertanyakan jam, 'bahagiakah kamu...saban hari menjadi penunggu? Apa cerita menarik yang kau ada untuk diriku? Jam...adakah engkau sedikit waktu?'
Kadangkala aku rasa keliru, kerna aku sering diburu. Aku semput pabila ku bersenang-senang, bila aku terbang di awangan. Terkadang aku gundah bila disaji kata bermadah. Kerna, ia tidak mungkin setenang hatiku di atas sejadah. Memuntahkan segala rasa dan penyakit minda yang ku kira mampu menjadi racun tanpa penawar. Ada juga ketikanya, aku rimas sungguh, ingin ku libas, tebas semuanya. Biar lapang dada. Biar kosong mataku.
Jam...Aku terkurung di padang ini. Aku buta disimbah cahaya. Sudah kukatakan bukan, hidup ini hanya untuk Dia. Namun asyiknya dunia, dipenuhi berbagai cinta, dihiasi indahnya cinta terus membuatku lupa. Nikmatnya dunia menggodaku untuk terus menguntum senyuman. Mekarnya warna-warni pelangi merona hidup ini, hingga tidak langsung terfikirkan kudis-kudis hatiku yang semakin parah bernanah.
Bagaimana harus aku bertemu Tuhanku? Aku malu sungguh. Jam, tolong aku. Aku lemas dalam nafasku.

1 comments:

Anonymous said...

Salam tiku,

Kehidupan di dunia adalah satu ujian [al-hadid:20-23] dan Allah bg ujian tu mesti bersesuaian dengan kemampuan kita [al-baqarah:286]. Kita kena banyak sabar & solat [al-baqarah:45-46] dan berdoa hanya pada-Nya [al-Baqarah:186].

La tahzan, innAllaha ma'ana

Be strong tau [an-naziat:40-41]
*hugs*

wallahua'lam