Monday 2 February 2009

Its Snowing...again!

Dear, the coldness..eyh, bahase melayu lah tiku. ok, let me start again.

Setelah membute selame 13 jam...aku bangun jam 5 pagi. isk. mcm pelik aje bunyik.

Setelah 13 jam aku belayar dalam lena, aku terjaga sebelum azan subuh berkumandang. Saat itu sepi, sungguh sepi. Ditambah deruan angin yang kadangkala kurasa bagai cemburu akan manusia yang telah bersiap sedia untuk sujud padaNya menambahkan beban di mata.
Dingin subuh yang menggigit tetap tidak juga hilang hingga sore. Kepulan asap tidak menyaksikan peningkatan suhu, bahkan setiap saat dunia makin membeku. Hariku gagahi dengan sisa kudrat yang ada. Mungkin kami akan beku hari ini. Kepala yang berdenyut membuat aku kembali lena setelah hati mengomel tentang si gemok jingga yg menjelajahi tempat peraduanku. Persis 'dunia ini dia yang punya'. Lalu, sekian kalinya aku lena ditemani si gemok yang tak endah langsung kehadiranku disisi. Dunia kelam mimpiku terganggu dengan jeritan ceria bidadari penghuni rumah yang lain. Ah, sudah kuagak...mungkin salji. Aku bingkas bangun, tanpa menyedari sigemok telah terjatuh di tepi katil. Persetankan. Aku mau ambil gambar sebanyak mungkin hari ini. Aku bersiap sepantas mampu, namun tidak juga memungkinkan aku menjadi antara makhluk pertama yang meraikan kelahiran buih2 putih yang menderu turun dari langit. Jiran baru kami telah lama bercanda di kawasan lapang antara rumah2 yang terdapat di situ. Puas bermain salji, dan merakamkan kenangan antara kami yang sudah tidak banyak waktu untuk bersama, aku meluru ke dalam rumah. Dek kesejukan dan keghairahan bermain salji, aku pingin berkongsi saat ini dengan seseorang. Seperti tahun sebelumnya, aku ingin berkongsi salji kali ini dengan dia. Lincah jemari mendail. Talian belum bersambung bila aku tersedar. Tak mungkin kali ini. Tidak akan. Ku kuakkan langsir, ku buka jendela. Rasa sejuk angin kali ini tetap sama seperti sebelumnya. Perasaannya jua sama. Bezanya, kali ini lebih syahdu. Lebih rasa sepi. Pungguh dilabuhkan dan mata tertancap keluar tingkap. Sama lagi. Namun kali ini, sendiri.

Catatan Salji 2008
1551,3rd march 2008
steve's class.
"write down the 6 key conditions...." . then someone in the class.. "is that snow?"
everyone started looking out the window. the day's quite dark. and its freezing cold in the class..though tingkap bukak sket je. and i looked. nope. its just hail shower. hurm..hail shower will be followed with snow. hurm. lovely. no one can concentrate on the discussion now. we're too bz counting the tiny spots. :) "alrite, lets go out and experience the snow." steve knew that we wouldnt be able to focus again.steve let us go early. thanks steve. so there we went, after him.we throw snowballs to our buddies. it doesnt matter whether we have the coats on or not. we just want to feel it, stand in the coldness, let it cover our apparel. let it melt on us. let it be. subhanallah. it's beautiful. its wonderful. i thank god, for letting me witness this. if only i could have my family beside me. there i stood, feeling each member of my family in my nerves, giving them a chance to feel it too. i rushed back, called abah. i shared the moment with him. my housemates went out, amek gambar. but i didnt follow. i dont care if i dont portrait myself in the snow. for i was on the phone with abah. i watched the snow as i talked to abah. i shared my precious moment with him. outside, the hockey field turned into ice ring. i went for a walk outside, when the snow nearly gone. they melted. i walked around MARJON. capturing daffodils for mak.

night
i was looking at the rain drops..then i realized that the droplets became light.it flew.. i looked up, the flakes fell on my face. its snowing again. subhanallah. yezza! salji dah turun. i stepped out, let the snow fell on me. few minutes, its over. and i smile,shivering..for my sweater, socks basah.hehe. sejok. dah, lets go inside..cr heater.

therefore, it is a 'snow day', its the day i shared with mak and abah.

ps: talked to locals td, found out that it is very rare to have snow in plymouth. guess im lucky then.

4 comments:

anjut said...

same here in Besancon. kata senior, tahun ni la salji yg lebat sikit. hehe!tapi semalam mmg pelik, tetiba salji turun dgn amat lebatnya!!!selepas berminggu frost...harini, sebutir salji pun takdak..

Anonymous said...

masha Allah. you are such a filial daughter. anak yg baik sungguh. Mg Allah berkati dan rahmati tiku & family. insya Allah [~_~]

Anonymous said...

aku igt aku dh salah blog..haha

*mana gmbqnya?

awatif 'adilah atan said...

Gambaq....ntah. mungkin perlu rujuk ke Facebook. linedabesh...mish u.
jawab line: hang gila?