Monday 17 August 2009

Segmen: Mari Berangan...



Assalamualaikum semua.. (aku ala2 pengacara tv la) Aku suka kucing. Everytime aku tengok kucing, mesti aku rs nk dukung dia. tak pun sekurang2nya nk p berborak sat ngan kucing. kan elok bertanya khabar. Aku mmg dah lama ada impian neh, tapi starting date impian neh bermula aku tak sure. Korang nk tawu ke, tanak tawu ke, aku tak kesah. I m gonna write it down anyway. Nanti bile dah besar..(aku now neh kecik lagi...mude remaje), aku nk sekotak whiskas sentiase ade dlm keta aku. Sebabnye...everytime aku g pasar or memane tempat yg banyak kucing berkeliaran, bleh la aku bg makan. Aku kesian la tgk kucing2 tuh, mane la derang cr makanan. Kdg2 g kedai makan, ade kucing2 yg dtg meow2 kat sblah, aku jd sedey nk makan. Yelah, aku makan, die tak makan. Aku kenyang, perut die entah2 pedih gila sbab lapar. Oleh itu, dengan adanya sekotak whiskas yg sentiasa ade dlm keta aku, aku bleh la g amek whiskas jap, dan bagi kucing2 tuh makan. Next, aku nk bela kucing yg saket, buruk, berkurap...ala, jenis2 kucing yg owang tanak pegang pun tuh. Owang asek nk bela kucing lawa, comel. Abes sape nk bela nasib kuceng2 mcm yg aku describe tadi? Sape nk letak ubat kurap kat die? Sape nk cuci luke die? Sape nk mandikan, sikatkan kutu2 die? Sape? Sape? hua....aku sedeyh mengenangkan nasib kuceng2 mcm neh. Aku nk bela derang, at least sampai sehat. Pastuh kalau ade owang nk amek, amekla . Hopefully aku tak berat hati nk kasik owang. Or...aku lepaskan balek kuceng tuh kat tempat aku amek die. Semoga die ok kat sane. Kalau bab kurap, aku insyaAllah boleh ikhtiarkan. Dulu ade jgak kuceng aku yg ade kurap. G farmasi, beli la hydrogen peroxide...ngan ubat kurap kuceng. Tapi untuk anak kuceng, bear in mind that you have to dilute hydrogen peroxide tuh dlu. Taku anak kuceng tuh tak tahan kan. sian die. hurm, pasal luke2 kuceng tuh, bukan la aku tak geli. tapi aku rsnye aku mmg tak geli. haha. cakap merapu. Bukan ape, senang hati bile tengok luke die makin kering. Kalau tak letak ubat, ntah2 maken teruk. Sian kuceng tuh. Mesti die saket. Tapikan..kalau kuceng tuh aku amek hari Isnin, hari Selase die mati. Tak meraung ke aku nnt? Tak sanggup, tapi lagi tak sanggup kalau kucing tuh mati takde owang kebumikan.
Itu sahaja untuk hari ini. Kite jumpa lagi di hari dan waktu yg sama...minggu hadapan. Sayangi kuceng anda!

psst: Neh, si Beethoven neh mane pegi? Lame tak ziarah mama die neh. Kalau mama die sampai demam rindu camne?

8 comments:

Ms Kamilah said...

kt ipba dlu kam mmg ade whiskas/friskies dlm beg :) bg kucen2 kt dpn unikl tu :D

awatif 'adilah atan said...

siyes kam?? uish. kagum! but then...tak bawu whiskas ke beg kam? kalau puase...bau whiskas pn bleh teruje tau.

Ms Kamilah said...

siyess..tp tym byk duettt je laa..kikiki...tarok dlm botol..tadela bau mane..nnt blk nnt bli yg satu guni tu..sng sket..murah skett..kui3...

tiku!blk nnt mknkan dgg scud dgn gmbre for kam k!huuuu..

mau blk

yantie said...

tiku. mulianye hati kau.
aku mmg geli la kucing kurap nak wat cmane...huhu.
tp idea sekotak whiskas dlm kete tu mmg bole pakai.
hihi jd aku bole juge bg mereka makan. =)

awatif 'adilah atan said...

kam: baek!
yantie: comel la ko neh yantie! credit2!

anjut said...

haha,kalau aku, jumpa kucing tepi jalan, bwk dia g klinik, neuter kan dia. sbb nak bela, x sesuai, sebb diorang dah selesa hidup bebas.
nanti kau g mesir lg, belambak kucing kat bazar saidina hussein tu.

awatif 'adilah atan said...

aha. before tuh, ko kasik aku bela die bg elok sket. nnt g jumpe vet takde la comot sangat kan. pastuh ko nk lepas balek kat pasar ke memane boleh la. bg aku rawat kurap die dlu eh.

akiez said...

kmu mmg pecintan kucin :p