Tuesday 4 August 2009

kes kes kes

Kes 1: permintaan sewaktu mintak kerja

Minah saleh: Would you mind to take the headscarf off during work? coz im afraid of the infection risk
.
Minah melayu: owh, i do mind. I am afraid i cant take it off. Will it be okay if leave one here, and change before i start work?

Minah saleh: owh, i will see to it. I am not sure. You see, because we need to take great care of the hosp reputation. This hospital has 0 percent of infection.

Minah melayu: Its fine then. If i have to loose my headscarf then id rather loose this job.

Dan minah melayu itu dapat kerja di situ, dan juga everytime dia dtg..akan ada satu bilek yang kosong supaya dia boleh smayang.

Kes 2: permintaan untuk bercuti.

Minah lebih kurang saleh la: jom la dtg umah atuknenek i. derang baek, pemurah. Derang pn suke u dtg.

Minah Melayu: boleh2. nnt bile i free i pegi.

Minah lebih kurang saleh la: tapikan u, sorry eh tapi i rs kne bgtau u. My atuknenek mintak u tanggalkan tudung bile u datang sini. sebab its against prinsip kebebasan derang.

Minah Melayu: Owh, ye ke. Takpelah camtuh. I g lawat umah sewa u kat Negeri Mat Saleh aje la eh.

Aku terkedu dengan permintaan kedua yang baru saja diminta tadi. Opps. aku nk la pegi tgk care hidup derang camne. Tapi skali 'bertentangan dengan prinsip kebebasan' derang. Hurm. Juga bertentangan dengan prinsip kebebasan aku. Sebab aku nk bebas amalkan apa yang aku percaya. Takpelah. Laen kali la eh kite jenjalan g sane. he he he.

Kes 3: Kali neh takde dialog. Ak tgh duduk mengelap meja. Mata2 mat saleh yang dari tadi tgk aku masih lagi menghala kepadaku. Aku jadi tak keruan. Mmg la suka attention, tapi kali neh pandangan mereka pelik. So, aku buat keje cecepat. Pastuh ade sorang mamat dtg kat aku, bertanyakan yang aku pakai atas kepala tuh apa. Aku cakap la 'headscarf'. Pastuh die mengekspresskan kepelikan dia sbab dia rasa mesti aku panas gila. Padahal aku lega, sbab kalau tak mesti aku sejuk gila. Sebab aku tak tahan sejuk, tak tahan panas. suma pn tak tahan. haha.

Ada jugak sekali tuh, aku tgh beratur nk bayar barang kat kedai supermarket. Skali aku rs ada owang tarik tudung aku. Owh, rupanya makcik kat blakang tgh tgk sulaman kat tudung aku. Aish, makcik neh pn. Bgtau la, tak la tertarik tudung aku. Kan dah rosak shape. Haha. Macam-macam kes yang aku rs mesti antara korang ada jugak yang been thru this kan. Kadang2 menguji, kadang2 lawak. Tapi banyak yang boleh diambil pengajaran. Terutamanya cara mengexplain. Sbab kita taknak derang rs offended. And kita taknak derang rs agama ini menyusahkan.Itulah pentingnya ilmu. Supaya boleh terangkan kat owang2 yang curious neh dengan logik,semoga mereka dapat lihat indahnya agama ini.

Nnt la kalau aku teringat cerita ape2 lagi, aku cerita ya. Okay korang. gua tido dlu. nk join beethoven yang dah beradu.

2 comments:

Cikgu Puaka said...

tiku, org pulak, nak beli takoyaki, minah jepon tu dok sibuk ckp org comel. wowowo i terus bangga sekampung. rasa nk beli takoyaki tiap2 minggu.

nway, suka tiku yg sgt berprinsip. take care okeh

azarsyafiq said...

salute ar kak tiku..proud to be a learned Muslim..sib bek takat ni takde lg org pndang2 sy gitu..kalo tak sy tanye je diorg nak bergambar same otograf ker..huhu...