Tuesday 11 August 2009

On your mark, Get set....GO!


National Geographic channel and encyclopaedia are one of my favourites. I love to see nature..and that provide reasons for me to sit for hours on the beach. I am a dweller. Saya kagum dengan rahmat Tuhan yang sebenarnya sangat dekat untuk kita amati. Back to National Geographic, i am amazed by volcanoes. They are wonderful, yet they warn us. Bagi saya...volcano yang meletus sama seperti manusia yang tiba-tiba marah. Mcm cikgu yang lama cuba bersabar dengan karenah students, one day die dah tak tahan...hah kau. kan dah meletus. Begitu juga dengan volcanoes. I like to imagine myself kat tempat insan yang mengalami kejadian itu (walaupun sy sbnanya sgt takut). I imagine me running from the flowing larva, finding shelter, suffocated by the smoke and cocktail of gases. Will i survive? Oleh itu kawan2...doakan saya sampai ke Naples, untuk saya menyaksikan kebesaran tuhan dengan melihat sisa tinggalan letusan Mount Vesuvius. Body cast yang ada di situ mmg terbaek.

"When the earth is rocked by her final earthquake, when the earth shakes off her burden, and man asks...Whats the matter with her? On that day she will tell her news, for your Lord will have inspired her" (Al-Zalzalah 1-5)

Moving to another 'letusan'. Letusan dunia. Bumi ni meletus ke tak? (Dont ask me, i dont know the answer). All this while...we acts to fulfil our desire..we follow our lust. We do anything we like. Karena kita pengurus khazanah yang ada di perut bumi ini. Bumi diam sahaja. Kita melata di perutnya, kita tebas hutan, kita rosakkan apa yang ada. Bumi masih bersabar. Kita berbunuhan, kita bermusuhan...kita mempersekutukan Tuhan...nauzubillah. Bumi pejamkan mata. Sampai satu ketika nnt...the day when she couldnt bear it no more, the day God whispers to her to let go of her burden...baru kita nak ternganga. Ala2 kita terkejut bila owang yang pendiam atau ceria sokmo mengamuk gitu. Letusan terakhir ini bukan calang-calang letusan. The final eruption will cause indiscribable ruin that leaves man in awe (but we wont, coz that time we will be busy reflecting our deeds). Dan ketika inilah setiap yang bernyawa akan tenggalam punca, setiap kita akan mula mengira amalan kita di dunia. Takut, risau, bimbang...segala perasaan yang wujud tak mungkin akan dapat kita tafsirkan lagi. Dan di saat ini jugalah ibu tidak akan mengenal anaknya kerana setiap insan akan menjadi selfish, kerana setiap insan itu takut akan pengakhirannya.

Saya mmg penakut. Apa aja la yang saya tak takut. Ketakutan saya untuk bergelap masih kuat, membuatkan saya susah untuk bangun malam. Namun kawan2...(ape neh cakap mcm host rancangan kanak2), sangat beruntung owang yang bangun malam. Perasan tak bila lewat malam...mood kita jadi syahdu semacam. Time hening tulah kita jadi romantislah...sayu la...feeling terlebih la, emo segala. Tapi time tuh jgakla time saya akan pejamkan mata rapat2, atau paksa kakmam temankan saya ke tandas. Dahlah suruh teman, paksa borak plak tuh. Bukan apa, saja nk makesure dia tak lari tinggalkan saya sorang2 kat tandas. Time neh jugaklah time paling lena tido. ahahahaha. tambah plak dengan hujan...mmg masyuk la beradu. Kerana keeenakan tido time neh la, pada pendapat saya terletaknya rahsia kenapa owang yang engagae in night vigilance neh tinggi martabatnya di sisi Allah. sebab dia berperang dengan diri sendri. sebab dia mengutamakan Allah dari tidurnya. Dia sanggup meninggalkan katil empuknya, melupakan keperluan rehatnya untuk bangun dan mengesakan Allah.

Apa lagi kawan2, jom sama2 biasekan diri bangun malam. solat 2 rakaat je pn ok. Pastuh tumbang la balek. saje train diri untuk kaut berkat ramadhan nnt.

Bubbye. Love you! Assalamualaikum.

0 comments: