Sunday 10 May 2009

Dialling...Amelia Atan.
Maman: Ini siape? Mama ke?
Mama: Haah, kenape handset ibu ngan abang Maman?
Maman: Ibu tertinggal, ibu g Tesco ngan Im
Mama: Owh, nape abang Maman tak ikot?
Maman: Maman tak suke pegi Tesco. Bosan.

Aik. Kecik2 dah pandai cakap bosan. Aku terase la plak. Mcm terbayang muke chubby sepet tuh, buat muke 'malas nk layan' sambil cakap 'bosan'. Tapi untuk entry neh, bukan nk cakap pasal si Maman bosan ikot ibu die pegi Tesco. Cumenye...

Dialling: Aziatul Akmam Atan
Dilah: Aku cakap ngan Maman tadi...blablabla...ibu g Tesco...blablabla....die ckp bosan....blablabla...
Kakmam: ...blablabla...anak2 sdara kita mmg direct...blablabla...blablabla...ibu dia la...blablabla...

Aha. Baru aku prasan.

Situasi 1: Mama buat kek batik ngan agar2 sempena menyambut kepulangan si kecik berdue dari Tganu. Kek batik dah habis before derang sampai, agar2 tak jadi. Besoknya, bile aku kasik iim makan agar-agar yang tak jadi tuh (bajet die budak kecik die bantai aje la, tak reti komen eh?)... "Uwek, tak sedap. Im tanak. Mama buat tak sedap." Ouch! Makan dalam weyh.

Situasi 2: Perbualan telefon dengan Maman.
"Abang Maman dah tanak cakap la dengan mama. Abang Maman nak siapkan B-Daman (btol tak eh camneh spelling?). Lagipun abang Maman tak tawu nk cakap ape dengan Mama".

Lantaran itu, aku pun me-reflect diri sendiri. Sape ajar jadik direct eh? Direct dengan erti kate laenye...kalau suke bagtau. Kalu tak suke pn bgtau. Kalau nak ckp ye, kalau taknak ckp tak. Takde 'ikotla'... 'Em, suke hatila'. Entah. Aku tak pasti. Besok aku tanye mak. Tapi....aha, ade tapi lagi neh. Though for me,there is black and white....kene jugak terime yg kadang2 ade area yang akan menjadi kelabu...(part neh kalau tak paham buat2 paham...aku tak reti nk terangkan dah).

Selamat Hari Ibu...
Once, aku tido sblah Imran. Entah mcmane die golek2 last2 tido atas tangan aku. Takpelah. Layankan aje. Aku pn tenung aje muke die. Alah budak kecik kan, mestilah cute. Skali die bukak mate. Dlm terkejut sbab die ttbe bukak mate, aku rase mcm jadi ibu kejap (sorry kakmelia, pinjam anak ank sat). Sebabnye lepas die terjage tuh, ttbe die senyum, tutup mate balek, lena. Haish. Meruntun hati..wuwu. Comel. Sebab tuh kdg2 bile ttgh malam aku diarahkan bangun buat susu untuk Maman ke IIm ke, (of course, oleh ibunya), aku akan bangun aja buat tanpa banyak songeh. Satu, karang kalau budak2 tuh nanges, kacau yang laen tido. Due, sebab tak sanggup biar derang lapar.

Same feelingnye bile aku balek klas, tgh Beethoven tido dengan gaye hamster atas katil. Muke die mcm...'nikmatnyer tido'. Tenang, khusyuk, takde masalah. Segale penat pun hilang, lantas aku salin baju dan join Beetho tido. Mase tido petang tadi, ttbe Beetho ade kat sblah. Bile mase die masuk pn tatawu. Aku pn tepuk2 die, pastuh aku pn ttdo balek. (Okeh, ini part yang ntah pape...tak relevan). Kadang2 si Beetho tuh akan bagun ttgh malam, biseng sbab nk suh isi bekas makanan die. Kdg2 die biseng nk keluar kul 3 4 pagi. Tapinye, kalau ade Beetho, insyaAllah subuh tak terlepas...sbab alang2 bangun bukakkan pintu utk Beetho kuar, baek aku smayang terus kan.

Sekian sahaja, pengalaman saya menjadi ibu. (Jadi ibu betul belum la).

For mothers, mothers-to-be, or any woman...Happy Mother's Day.

2 comments:

aziatul said...

dulu hang la sgt susah nak maen ngan bdk2.
tp la ni u have a touched of a mother.

dilah kini sudah berubah..
hidUp DILAH!!!

awatif 'adilah atan said...

kawan2...abaikan kata2 kakmam. urgh, cmon kakmam. kantoi doh. siap ank. siap ank. takmau share handbags....wakakakaka