Thursday 8 January 2009

hadiah untuk Amira (dan kawan2 pembaca...)

5 fakta tentang saya

Hobi: bukan membaca...spt yg slalu aku tules mase kecik2. sbnanyer aku suke 'ngeteh', meaning lepak smbil minum teh. isk. masyuk. satu family aku gile teh. smpy sepupu aku yg 4 taun tuh asek mintah ae teh aje. kene plak ngan roti bakar, letak butter time ujan. pergh. mmg faveret. kat umah mase arwah abah ade dlu, ae teh tak penah abes. mmg asek panas aje. skang neh at least pagi and malam la. klu lepak ngan mira...mmg bergelas2 teh kami minum. faveret: earl grey.. nnt aku bawak balek satu kotak besar ke msia. hadiah utk family2 aku yg gilekan teh.

sy suke duduk di kalangan owang2 yg tgh berborak. bukan nk join derang gossip sgt pon, saje suke dok ngan derang. mase kat IPBA, time hana, nora, siti borak...aku slalu dok kat tengah. pastuh ttdo. bukan ape, aku rs slamat bile ade owang keliling aku. sbab tuh aku tdo.

klu tgk wayang, cite hantu...aku akan mengambil jalan mudah dengan melelapkan mate. tp mmg slalu end up ngan tido. sblum aku nmpak pape, baek aku tdo. tp jgn la smpy tak ajak aku g tgk wayang. aku suke makan popcorn. cume dlm wayang cam best utk tdo.

birthday aku 13 august. asal masuk aje 1 haribulan 8, aku otomatik rase dah smpy bday aku. dr 1 hb, smpy la 31 hb...aku rs sume tuh bday aku. "i can feel august..its all about me..me...me!"

sangat tak tahan makan pedas sbab dlu2 aku ade tonsilitis(ini noun ke ape eh). and aku lambat diintroducekan ngan makanan pedas. smpy skarang, makan pedas sket je, mule la aku rs nk melompat naek bulan. pastuh saket perut 2 3 hari.

bonus:
tambahan untuk korang bace.
aku fussy. sangat fussy smpy aku pon penat dengan kefussy-an aku.
1. sape nk amek smarties atau m&ms yg aku tgh makan, silekan. but not biru. yg biru sile jangan makan. aku kumpul letak dlm bekas.
2. aku tido jgn kacau sbab aku sgt la senang terjage. sungguh light-sleeper. atau aku akan badmood bile aku terjage nnt.
3. sume mende berwarne biru nmpak cantik. smpy mostly baju aku kaler2 shade biru. now neh br beli kaler laen2 sket. itu pon kdg2 aku rs bersalah ngan kaler biru sbab aku tak amek die. sorry biru!
dah. sape tak tahan ngan kefussy-an aku, lantak la. aku yg fussy, bukan korang.
'hang pasaipa?'


5 perkara (di dunia) yang menakutkan saya
(xdpt la 5, 3 je bleh?)

ulat beluncas/slugs
aduh. aku rase nk lari selaju yg mampu. dan nk tanggal kasut, sbab geli takut slugs lekat kat kasut aku. or tanggal baju sbab takut sbnanyer ade ulat kat baju aku.

bile call family, tak angkat.
jantung aku bleh brenti berdenyut beb. aku bleh rs nk muntah, dan tbe2 takleh pk. (aku call umah almost hari2.)

gelap.tempat sempit.
aku akan panik dan ttbe takleh bernafas. pastuh aku akan amek lampu memane yg ade, dan letak kat hidung. isk. tak masuk akal. itu bukan oksigen, itu kan cahaye. hampeh tol.

these are my all-time favourite. takkan penah bosan dgr.
ve-kerna sayang,detik bersama,baby, izinkan.
micheal buble: sway (tanak yg pussycat dolls. sbab derang dah me'naked'kan lagu tuh dengan menyerlahkan keseksian lagu itu melalui suara derang and video klip. and they left nothing to imagination. kan bosan tuh??)
camelia&malique d'essential: sampai kapan. masyuk...
dygta: cintamu. siyes bleh dengar 24 jam sehari. starting die je pon buat jantung berdegup laju. sungguh tak pasal.
nsync: selfish, through heaven's eyes,

5 perkara yg selalu disebut
(this is ambiguous, is it a topic? or it should be idiolect?)

mampos tak layan
layann
bongok
topic: finance
topic: future

5 perkara yg amat bernilai(tangible artifacts)
*gambar pending


i cant live without this brooch. give by kakmam. i take it with me whenever i feel down, or i dont feel secure.

gamba k.a.m.i berempat. i carry that picture with me everywhere. aduh rindu.

the last picture of abah, (pictures not available)where we both laughed at kakmam. and that was the last picture i sent to him for his bday. aku tak sanggup tgk lagi skali,tp aku akan sentiase igt gamba tuh dengan clear nye...mungkin smpy aku takde nanti. klu la aku tawu kan, mesti aku dah amek video banyak2. tp Tuhan Maha Adil. Die amek abah, Die dekatkan aku ngan Die.

5 pertama kali dlm hidupku
pertama kali memalukan diri sendiri dengan menangis secara kuat di khalayak ramai:
that morning mak tgh layan pokok bunge die. ade la satu pokok neh yg ade mase2 die, akan ade ulat beluncas sebanyak 12 ekor. yeah, exactly 12 ekor everytime. i know mak nk kurangkan fobia aku,sbab tuh mak slalu introduce aku ngan ulat sikit2. pagi tuh, mak ajak aku tgk la. aku pon tgk la dr jauh. skali tuh, kakmam and bangmet dtg. camne ntah derang bangun awal arituh. die letak ulat tuh atas pagar umah. aku kat luar. aku tros nanges kuat2 sbab aku takut sgt. aku pk...aku takkan bleh lepas pagar tuh, sbab klu aku nk squeeze bdn masuk kat bukaan pagar tuh, takut ttbe ulat tuh bergerak, jatuh atas aku. dah la aku time tuh pakai bj tido, kawan2 saddam tgh lepak kat luar umah (napela budak2 neh pepagi dah melepak). aku mmg nanges trok. dah la letak smpy 2 ekor. ulat tuh plak besar ibu jari, kaler ijau. sifat ke'beluncas'an mmg terserlah. last2 mak yg amek ulat tuh letak kat pokok die balek. aku malu nk jumpe kawan2 saddam yg menyaksikan adegan tak best di pagi hari itu.

pertama kali rase malu ngan kawan2 mak:
lagi satu adegan nanges. kali neh tak memalukan sangat sebab aku tgh bersedey atas kematian kawan rapat aku di rumah, iaitu tamtam. die mati jatuh longkang. aku siyes sedey sbab aku dah takde kawan. time tuh plak tgh cuti before fly. aku mmg jenis takde kawan, aku pon kawan ngan kucing neh je la. 2 3 ari before die mati, die manje gle ngan aku. pagi tuh, mak panggil aku suh cam betul ke kucing dlm longkan tuh tamtam. and it was. aku trus angkat die dr longkang, tak gune sarung tangan pon. syg punyer pasal beb. empangan blom pecah. then, amek cangkul. korek kubur. korek punyer korek punyer korek...kakmam dtg. (die nk check aku ok ke tak le tuh...). aku kasik la die cangkul, sbab aku dah sebak smacam. aku g blakang pokok kelapa (tempat kawan2 saddam lepak)...skali aku nanges. aduh. kuat plak tuh. skali kawan2 mak smpy, sbab derang nk g kenduri. kantoi plak aku nanges. before derang bertolak g kenduri, ade sorang neh ckp..."mintak maaf la na, kami tak dan mai kenduri arwah". bleh? aku tgh sedey, die buat lawak. tp aku rs itu lawak yg menjadi. aku malu bukan sebab ape, sbab aku igt derang tak nampak aku nanges blakang pokok kelape kerdil tuh, skali nampak da. betol la, pokok kelapa tuh mmg kerdil.

pertama kali 'bergelar' mama:
bukan mase oleh anak2 sdare aku yg due tuh. haha. tekaan korang tak betol. the first time aku menjadi mama ialah semase aku sedar yg kucing aku mengiau bunyik cam 'mama'. kan die meow2...kan. kdg2 aku dengar cam die panggil aku mama plak. since then, aku membahasakan diri aku sbg mama kat kucing2 aku. wahahaha. gile. nk bt camne, aku mmg bersifat ke'mama'an. then, anak2 sdare aku pon aku bahasekan diri aku mama. bukan nk samekan derang ngan kucing la! saje je la aku senang satu je panggilan. first time mak dengar aku bhskan diri aku mama bile tgh layan kucing2 tuh, mak aku bantai gelak. abang ngan kakak2 aku pon gelak2. tp lepas tuh drang stop. mungkin derang dah sedar yg aku mmg layak bergelar mama. ataupon derang dah tak bleh nk stopkan aku dr menggelarkan diri sendri 'mama'.

pertama kali berjauhan dr family:
mase masuk f1 ah. skali tercampak, nun jauh di jb. haisy. jauh gle. tp aku ttp tergedik2 nk pegi. mak dah ckp jgn...tapi aku nk jugak pegi. skali, minggu first tuh aku nanges nak balek. homesick. ape mak aku ckp, nk tawu? "Ha. arituh mak tak bagi p, nk p jugak. la neh 'ghiau' (nanges) plak nk balek". sbab aku malu sendri, aku pon nanges beramai2 ngan kawan2 aku je. tak brani nk bgtau mak lagi dah. sudahnya 5 taun jugak aku kat sane. hehe. berjaye!

pertama kali menulis:
aku tak sengaje. tules2 cite pasal arwah abah. sbnyanyer itu cerita yg betul la. mmg spontan. i took 30 mins to write that cerpen. pastuh kasik nani bace. mmg aku tules time tuh penuh perasaan. basah bed aku sbab aku nanges. ceh. feel abes. gedik.saje2 anta masuk majalah skola. though i was one of the sidang redaksi, sume cerpen2 kene gak anta kat cikgu nk diapprove kan... mane aci kan klu aku yg tules, aku gak yg approve.bile dah masuk dlm majalah, ckgu anta plak g peraduan citra majalah johor-melaka. and that cerpen won third prize. dpt la seratus. bleh joli. ape la sgt third prize kan. sume tuh tak la penting sangat bagi aku. yg pentingnyer, cerpen tuh pasal abah, and he encouraged me to write. aku tak pandai menulis pon. tapi nk blaja je la. cerpen tak sengaje neh la buat aku siyes nk menulis smpy aku amek tesl. and pak zul pon sokong. time tuh pak zul ajar fizik. (pak zul is a full-time writer now, and aku minat die!)so, now neh aku still pursue impian yg satu neh. thanks pak zul, for your encouragement. and semangat abah yg tak hilang dr diri aku.

5 comments:

minimainimira said...

everytime u tell me abt ur mom's frens perli psl kenduri arwah tu mmg lawak..
harap tamtam di surga skrg:D
hey u should put pertama kali saya bgga dengan nenek saya when she actually took a bus and went to kfc with her friends.
that one rocks ok..

LiloKasim said...

satu lg nak tambah: tiku busyuk! she's actually MY busyuk. :)

awatif 'adilah atan said...

lilo gedik! flu lame2..yeah..ye lah princess. ble nk date neh?

nirzehrun said...

"it's my month, it's my time, it's all about me, me, me!!!"

i'll always remember that infamous quote from u.hahaha.

Anonymous said...

dear awatiku!!!
salam..awtf sht x?maafkan f coz stiap kali awtf cl f xangkt..f keje d tesco skrg..mse xmnentu..klau blik pun mst tido..pnat..maafkn f ye..f trpk mcnelh keadaan awtf kt sne????????????ble lah nk blik pneng..bleh kuar ngan kwan2 kte g lpak2 mnum!!!